torsdag 10 juli 2014

Sticka en kanin och en björn - mönster

Om jag fortfarande hade haft småbarn springande här hemma så hade jag absolut stickat den här kaninen och björnen till dom. De små kläderna är ju bara för söta: hängselbyxa, jacka, hatt, huvtröja och klänning!. Det finns ett mönster på engelska om du klickar här.
 
Det här med att följa ett engelskt stickmönster är faktiskt inte så knöligt som man kan tro. Under bilden har jag lagt till de vanligaste engelska sticktermerna. Hur det än är så kan det ju löna sig att i varje fall öppna dörren på glänt till skatten med alla engelska beskrivningar!
 
 
bo - bind off = maska av
co - cast on = lägga upp
cont - continue = fortsätt
eor - every other row = vartannat varv
gs - garther stitch = rätstickning
inc - increase = öka
k - knit = rät maska
p - purl = avig maska
p2tog - purl 2 together = sticka ihop 2 aviga
psso - pass slipped stitch(es) over = lyft maskan/maskorna över den stickade maskan
rem - remaining = resterande, kvarvarande
rev stst - reverse stocking stitch - slätstickning med avigsidan ut
rnd - round = varv
rs - right side = rätsidan (mot dej)
ws - wrong side = avigsidan (mot dej)
s - stich = maska
sl - slip = lyft
yo - yarn over = omslag
k2tog - knit 2 together
ssk - slip slip knit = Lyft 2 maskor efter varandra och sticka ihop dem
 
Lycka till!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! En sådan ordlista var precis vad jag behövde. Har varit lite rädd för just stickmönster på engelska. Virka har jag lärt mig och det är oftast ganska logiskt dessutom.
/Lina

Marie maräng sa...

Men SÅ himla söta! Du är verkligen super duktig!

Önskar att man var så duktig så man kunde göra så fina gosedjur!

Önskar dig en fin fin helg!
Kram Marie

lisaa sa...

Stickas dessa med strumpstickor eller inte??