lördag 3 augusti 2013

Lovikkavantar

Augusti har kommit i en takt som närmast kan liknas vid racerfart. Sköna, soliga semesterdagar har svischat förbi som om de aldrig gjort något annat. På måndag börjar arbetet igen, semestern är slut.... 

Nu kanske ni tycker att jag är för tokig som mitt i sommaren suttit och stickat ett par härliga, grå, lovikkavantar. Men jag säger som jag brukar: ”Gör en ett inte nu så blir det aldrig gjort”. 


Dessutom har jag köpt garn till två par vantar till. Garnaffären i stan har lagt ner sin verksamhet i förra veckan, tråkigt nog, och hade 50 % på allt i butiken – bunkringsläge med andra ord. 

Mönster på lovikkavantar 
Material: Järbos lovikkagarn i 100 % ull 
Garnåtgång: knappt 200 gr 
Stickor: strumpstickor nr 5. 

Handen 

1. Lägg upp 7+8+7+8 maskor 
2. Sticka två varv rätstickning 
3. Vänd på arbetet och sticka nio varv rätstickning 
4. Vänd på arbetet och fortsätt sticka räta maskor i 21 varv till 
5. Vänster vante: Sätt de sex sista maskorna på 2:a stickan på en säkerhetsnål och lägg upp sex nya maskor Höger vante: Sätt de sex första maskorna på 3:e stickan på en säkerhetsnål och lägg upp sex nya maskor 
6. Sticka 21 varv med rätmaskor 
7. Sticka ihop de två sista maskorna på varje sticka 
8. Sticka 1 varv med rätmaskor 
9. Sticka ihop de två sista maskorna på varje sticka, varv efter varv tills det återstår fyra maskor 
10. Klipp av garnet och dra genom de fyra maskorna och fäst garnet ordentligt 

Tummen 

1. Plocka upp de sex maskorna från säkerhetsnålen och sex maskor (där du tidigare maskade av) plus en maska i vardera sidan av tummöppning = 14 maskor. 
2. Fördela maskorna på tre stickor och sticka räta maskor, med fjärde stickan, i 15 varv. 
3. Sedan stickar du ihop de två sista maskorna på varje sticka, varv efter varv, tills det återstår 3 maskor. 
4. Klipp av garnet och dra genom de tre maskorna och fäst garnet ordentligt. 

Nu är jag fullt medveten om att det finns ett annat sätt att knåpa ihop tummen på (sticka in ett garn i annan färg osv), men jag gillart´ inte. Jag har dekorerat mina vantar med vitt ullgarn och broderat ett enkelt mönster av "plus-tecken" och sytt fast ljusblå pärlor i mitten! 


På nätet finns det många fina mönster på lovikkavantar, jag har letat reda på två av dem: 

Först ut har vi Novitas mönster, med grundläggande förklaringar om hur du gör från början till slut: lägga upp maskor, tummen, hoptagningar, dekorerar vantarna m.m. 

Sedan har vi ett enkelt mönster från bloggen ”Fråga mormor”. Förutom vantmönster så kan man också få svar på sina funderingar om t.ex. fläckborttagning, huskurer, städning, spel, hur man gör äggmackan mycket roligare och mycket mer. Väl värd ett besök. 
 

6 kommentarer:

Händer på Haga sa...

Fina vantar! Jag tycker det är helt ok att virka och sticka "fel" årstid, det gör jag också. Har precis varit på semester och kom hem bla med en härva lovikkagarn. Det blir kanske inga vantar men nåt annat, förmodligen sittunderlägg som ska filtas i tvättmaskinen. Lycka till med kommande projekt!

ylva sa...

Tack för den peppande sången :-) nu sitter jag i solen och har börjat om på nytt. Gauge. Det betyder stickfasthet, det står ofta i engelska mönster, man blir lite knäppt nördig emellanåt och tänker inte ens på att att det inte är ett begrepp på svenska . Ha en härlig fortsatt helg .

Helenas blogg sa...

hej, kikar in av en slump och lämnar ett avtryck, ska kika vidare nu...ha en bra vecka/Helena

Marie maräng sa...

Himlar vilka fina! Du är verkligen duktig som gör så fina vantar. Jag önskar så att jag kunde använda lovikkavantar men jag tål inte garnet.

När jag gick i skolan skulle vi sticka ett par och min tjuriga lärare tvingade mig att sticka klart en vante trots att min fingrar blödde eftersom jag var allergisk mot garnet. Man kan tro att jag växte upp på stenåldern men det var snarare läraren som var stenåldrig.

Önskar dig en toppen helg!
Kram Marie

Hedvig sa...

Underbart alternativt broder! :)

Marie maräng sa...

Tittar in för att önska dig en härlig helg!

Kram Marie