söndag 31 mars 2013

Virkat bokmärke - mönster

Jag har virkat ett bokmärke i form av ett äpple. Passar lagom bra till pocketbokformat. Jag använde "Svarta fårets" garn "Candy" och virknål nr 3. Höjden på äpplet är ca 2,5 cm.



Äpplet
Arbetet virkas runt i cirkel och du börjar med att göra en magisk cirkel.
Varv 1: virka 7 fm  om den magiska cirkeln
Varv 2: öka 1 fm i varje fm = 14 m
Varv 3: *1 fm i nästa fm, öka 1 fm i nästa fm*, upprepa *-* varvet runt = 21 fm
Varv 4 - 8: virka 1 fm i varje fm
Varv 9: *1fm i var och en av de nästa 2 fm, minska 1 fm*, virka *-* totalt 5 ggr, 1 fm = 16 fm
Varv 10: *1 fm i nästa fm, minska 1 fm*, virka '-* totalt 5 ggr, 1 fm = 11 fm
Varv 11: Virka alla fm på varvet 2 och 2 tillsammans = 7 fm kvar, klipp av tråden

Fyll äpplet med vadd och sy ihop de 7 fm  med trådänden. Dra sedan trådänden genom toppen och botten av äpplet så det blir små fördjupningar.  

Blad
Jag virkade bladen av grönt broderigarn (tog tre av sex trådar) och virknål nr 2. Gör två blad.
Gör 6 lm, sedan 1 sm i 2:a lm från nålen, 1 fm i nästa lm, 1 hst i nästa lm, 1 st i nästa lm, 3 fm i sista lm. Sedan virkar du på andra sidan av lm-kjedjan; 1 st i nästa lm, 1 hst i nästa lm, 1 fm i nästa lm, 1 sm i den sista lm. Klipp av tråden och fäst bladen på äpplet.

Tråden/kvisten
Den långa tråden från botten av äpplet virkade jag med brunt garn, ca 60 lm och virkade fm tillbaka längs kedjan och fäste slutligen i botten på äpplet.

Om du vill göra ett eget bokmärke får du gärna låna mönstret! Obs! En i familjen tyckte dock att äpplet såg ut som ett körsbär och en annan tyckte det såg ut som en jordgubbe (kanske beror det på storleken?)
 

1 kommentar:

nattugglan sa...

Härligt äpple.. ha en skön helg.